parhost گروه فنی مهندسی پرهاست 7agahi.ir تبلیغات رایگان در 7 آگهی دات آی آر
خانه » اخبار و اطلاعیه ها » مراسم افتتاحیه نمایشگاه افتخار ۲ “اسناد عملیات کربلای ۵”

مراسم افتتاحیه نمایشگاه افتخار ۲ “اسناد عملیات کربلای ۵”

مراسم افتتاحیه نمایشگاه افتخار 2  "اسناد عملیات کربلای 5"
مراسم افتتاحیه نمایشگاه افتخار ۲ “اسناد عملیات کربلای ۵”

مراسم افتتاحیه نمایشگاه افتخار ۲ “اسناد عملیات کربلای ۵” با اجرای سهیل رجبی و با حضور مشاور رئیس جمهور و رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران، سردار قربانی، مهندس آقایی قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی در امور مجلس، مهندس هدایت الله نواب مدیرکل ایثارگران وزارت جهاد کشاورزی و غلامرضا عزیزی معاون اسناد ملی سازمان اسناد و کتابخانه ملی در ساختمان آرشیو ملی ایران برگزار شد.

مراسم افتتاحیه نمایشگاه افتخار 2 "اسناد عملیات کربلای ۵" با اجرای سهیل رجبی
مراسم افتتاحیه نمایشگاه افتخار ۲ “اسناد عملیات کربلای ۵” با اجرای سهیل رجبی

   به گزارش روابط عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران؛ سیدرضا صالحی‌امیری، رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در مراسم افتتاحیه نمایشگاه اسناد عملیات کربلای ۵ گفت: امروز فضای سازمان اسناد و کتابخانه ملی باحضور عزیزانی که سهم بسزایی در پیروزی دفاع مقدس داشتند عطرآگین شده است. آرامش امروز را مدیون جانفشانی های این بزرگان هستیم.

   او افزود: اسلام و ایران عزیز، عامل اصلی هویت بخش ما است. ارزش بنیادین دیگر ما، ولایت است و در ادامه آن جنگ، یک عامل هویت بخش اساسی است. شاید برای برخی از اهل تفکر این سوال مطرح شود که چرا جنگ یک ارزش بنیادین است. جنگ ما، یک جنگ عقیدتی بود، جنگ اسلام و کفر بود. ما هم اکنون مدیران حفظ ارزش های دفاع مقدس هستیم و از این منظر است که به راویان، فرماندهان و عزیزانی را که در جنگ حاضر بوده اند، احترام می گذاریم.

   مشاور رئیس جمهور یادآور شد: هر کس نپذیرد که دفاع مقدس یک ارزش بنیادین بوده است، با اصل نظام و ولایت فقیه مخالفت کرده است، اما اگر این را بپذیریم، مسئولیت و رسالتی را که شهدا بر عهده ما گذاشته اند، برای ما آغاز می شود. این که چگونه باید از ولایت، انقلاب و ارزش‌های دفاع مقدس دفاع کنیم.

   صالحی‌امیری افزود: اگر باید در جامعه ایرانی فضیلت‌خواهی، تولید و بازتولید شود، باید ارزش های دفاع مقدس هم تولید و بازتولید شود. اگر جوان امروزی ما دچار بحران هویت می شود، باید اذعان کنیم که در انعکاس ارزش های دفاع مقدس کوتاهی کرده ایم. باید توجه کنیم که تنها با حرف هم نمی توانیم این ارزش ها را به نسل های بعد منتقل کنیم باید کار بنیادین انجام بدهیم.

   رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران همچنین گفت: تنها دوره ای که شکاف بین فرهنگ رسمی و غیررسمی کم بود، دهه اول انقلاب بود. لذا به نظرم باید به نوعی دیگر به دهه اول انقلاب برگردیم تا جوانان ما با فضای آن روزگار اشنا شوند. جلوگیری از این شکاف و فاصله هم، تنها در توجه به دفاع مقدس شدنی است.

   به گفته رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی اگر می خواهیم در تمام ظرفیت های فرهنگی، اقتصادی و سیاسی موفق باشیم، باید همیشه نیم نگاهی به دفاع مقدس داشته باشیم. حتما برای پیروزی در اقتصاد مقاومتی، می توانیم از دوران دفاع مقدس الگو بگیریم؛ دوره ای که کشور با ۶ میلیارد دلار اداره می شد و ناهنجاری های اخلاقی، خشونت و طلاق هم بسیار پایین بود این به این خاطر بود که ارزش های دفاع مقدس مانند گذشت و فداکاری به خوبی در جامعه حاکم بوده است.

   صالحی‌امیری در پایان سخنانش با بیان این که اگر به باور ارزشمندی به نام دفاع مقدس، باور نداشته باشیم، به مشکل برمی خوریم، خواستار همکاری تمامی نهادها و مراکز اعم از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، ارتش جمهوری اسلامی ایران، سازمان بسیج مستضعفین، جهاد سازندگی، وزارت آموزش و پرورش و سایر دستگاه ها برای احیای ارزش های دفاع مقدس شد.

   سردار مرتضی قربانی رئیس سازمان موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در ادامه این مراسم به ایراد سخن پرداخت، در ابتدای سخنانش از همکاری سازمان موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس با سازمان اسناد و کتابخانه ملی برای در اختیار قرار دادن آن چه گنجینه عظیم اسناد جنگ نامید، خبر داد و گفت: تاکنون ۴۰ پروژه از اسناد ما در اختیار مرکز اسناد گذاشته شده است و اسنادی که درنمایشگاه عملیات کربلای ۵ به نمایش گذاشته شده اند، بخشی از اسناد دفاع مقدس است که در اختیار سازمان اسناد و کتابخانه ملی گذاشته ایم.

   سردار مرتضی قربانی فرمانده لشکر ویژه ۲۵ کربلا در سال های دفاع مقدس افزود: در زمان جنگ تحمیلی همه نیروها حول محور امام راحل با هم همکاری می‌کردند و توانستند پشت دشمن را به خاک بمالند. با این حال امروز هم می‌بینیم که آن ها که دوران دفاع مقدس به نتیجه نرسیده اند در مذاکرات ۱+۵ می خواهند به ماضربه بزنند و با این که در طول هشت سال از ما شکست خوردند، الان هم دست‌بردار نیستند و در میدان دیگری با ما دست و پنجه نرم می کنند. این سردار سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، پشتیبانی از آنچه را نهضت الهی لبنان، مردم عراق و سوریه نامید، از افتخارات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران برشمرد و گفت: باعث افتخار ما است که امروزه به چنان توان نظامی رسیده ایم که به ۳۰ کشور دنیا سلاح و مهمات می فروشیم. در دوران آغاز دفاع مقدس ما حتی تجهیزات دفاع مقابل عراق را نداشته ایم اما امروزه به چنان توانی رسیده ایم که می توانیم به سایر کشورها تجهیزات نظامی صادر کنیم.

اودر ادامه به شرح عملیات کربلای ۵ پرداخت و با اشاره به شکست عملیات کربلای ۴ تصریح کرد: عملیات کربلای ۴ یک عملیات بسیار بزرگ، وسیع و تعیین‌کننده بود، اما بنا به دلایلی لو رفت. جاسوس‌ها، ماهواره‌ها و دیده‌بان‌هایی که دشمن داشت و تحرکاتی هم که در منطقه بود ، موجب لو رفتن و شکست عملیات کربلای ۴ شد. در نهایت ما عقب‌نشینی کردیم. قربانی ادامه داد: با اینکه گردان های ما آن زمان شهدای زیادی داده بودند، مرخصی نیروها ممنوع شد و ما به عنوان فرماندهان عملیات سه شبانه روز با آقای هاشمی رفسنجانی، محسن رضایی، امیر شهید صیاد شیرازی و همچنین دیگر فرماندهان نشستیم و صحبت کردیم و قرار بر این شد که این عملیات انجام شود. من آن زمان فرمانده ویژه لشگر ۲۵ کربلا بودم و به همراه سردار قاسم سلیمانی و سردار محمد کوثری عملیات کربلای ۵ را در دست گرفتیم.

او غرور را عامل اصلی شکست عملیات کربلای ۴ عنوان کرد و گفت : برای انجام عملیات کربلای ۵ ما امید بستیم به خدا و دست به دعا شدیم و در نهایت ساعت یک‌ونیم نیمه شب ۱۹ دی ماه سال ۶۵ با رمز “یا فاطمه الزهرا(س)” عملیات کربلای ۵ شروع شد. ساعت ۴:۳۰ صبح من و حاج قاسم سلیمانی از تاسیسات موسوم به پل ماهیگیری که عراق ساخته بود گذشتیم و این در حالی بود که تقریبا در همه عراق به خصوص در شهرهای بغداد و بصره، به مناسبت شکست عملیات ما در کربلای ۴ جشن و پایکوبی برپا شده بود.

مراسم افتتاحیه نمایشگاه افتخار 2 "اسناد عملیات کربلای ۵" با اجرای سهیل رجبی
مراسم افتتاحیه نمایشگاه افتخار ۲ “اسناد عملیات کربلای ۵” با اجرای سهیل رجبی

   قربانی تصریح کرد: اگر بعد ازعملیات کربلای ۵ که به شکل غرورآفرینی انجام شد و رزمندگان اسلام به پیروزی رسیدند، تصمیم بر این بود که یگان ما راهی بصره شود، ما می توانستیم تا آنجا پیش برویم. عراقی ها میلیون ها گلوله به سمت ما شلیک کردند، اما با توجه به مکان قرارگیری ما در عملیات کربلای ۵، حتی یک‌صدم این گلوله ها هم کارایی نداشت.

   سردار پاسدار قربانی اضافه کرد: عراقی ها با ۱۳۱ تیپ پیاده، زرهی، مکانیزه، کماندویی، گارد و مخصوص به ما حمله کردند. این دقیقا سه برابر و نیم تجهیزات و امکانات ما بود و این در حالی بود که معمولا یگان تهاجم کننده باید ۳ یا ۴ برابر بیشتر از یگان دفاع کننده، ادوات داشته باشد.

   به گفته این فرمانده عملیات کربلای ۵، در عملیات مزبور بیش از ۸۰ فروند هواپیما، ۷۰۰ دستگاه تانک و نفربر، ۲۵۰ قبضه توپ صحرایی و ضد هوایی، صدها قبضه انواع ادوات نیمه سنگین، هزار و ۵۰۰ دستگاه خودرو و مقدار زیادی سلاح سبک و مهمات عراقی ها منهدم شد. همچنین ۸۱ تیپ و گردان مستقل دشمن به طور کامل منهدم شد و ۳۴ تیپ و گردان نیز آسیب کلی دید.

   سردار سرتیپ پاسدار قربانی همچنین تعداد کشته و زخمی های دشمن را در این عملیات بالغ بر ۹۰ هزار نفر ذکر کرد و گفت: دو هزار و ۶۵۰ نفر از عراقی ها هم در این عملیات به اسارت گرفته شدند. علاوه بر آن ۲۲۰ دستگاه تانک و نفربر، ۵۰۰ دستگاه خودرو، ۸۵ قبضه انواع توپ، هزاران قبضه سلاح های سبک و سنگین و مقدار زیادی مهمات به غنیمت نیروهای ایرانی درآمد.

   او افزود: ما در عملیات کربلای ۵، ۶۰ روزبه طور مستقیم با عراقی ها جنگیدیم و زمینه امضای قطع نامه ۵۹۸ با تمام مفادی که جمهوری اسلامی ایران مدنظر داشت، فراهم شد. البته ما در این عملیات شهید خرازی را که از نخبگان جنگ بود، شهید یدالله کلهر قائم مقام لشکر ۲۷ محمد رسول الله(ص)، حجت الاسلام عبدالله میثمی مسئول نمایندگی امام(ره) در قرارگاه خاتم الانبیاء، اسماعیل دقایقی‌فرد، هاشم اعتمادی‌فر، محدعلی شاه ‌مرادی، حاج قاسم میرحسینی، سردار فرومندی، عبدالله بختیار و همچنین بیش از ۱۹ هزار شهید تقدیم انقلاب اسلامی کردیم.

   در ادامه این مراسم مهندس هدایت‌الله نواب مدیرکل امور ایثارگران وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به چگونگی شکل گیری جهاد سازندگی گفت: جهاد سازندگی به منظور محرومیت زدایی روستا ها به فرمان امام خمینی(ره) با حضور نیروهای خدوم شکل گرفت و بعد این وزارت خانه با وزارت کشاورزی ادغام شد. زمانی که جهاد سازندگی در پی تجهیز امکانات روستاها بود جنگ شروع شد و به تبع آن جهاد سازندگی هم فعالیت خود را معطوف به دفاع از مرزهای ایران کرد.

   او افزود: بعد از مدتی فرماندهان جنگ متوجه شدند که جهاد سازندگی می‌تواند بیشتر از این ها به جبهه‌ها کمک کند و به جهاد ابلاغ شد که شما هم باید عین ارتش و سپاه تشکیلات داشته باشید. تشکیلات ما از خاکریزها شروع شد البته هزاران کار مهندسی توسط جهاد سازندگی در دوران دفاع مقدس انجام شد ولی شاخص‌ترین آنها ساختن خاکریزها بود.

   به گفته نواب، ساخت پل عظیم بعثت بر روی رودخانه اروند، ساخت جاده سیدالشهدا و جاده ملخ‌خور از کارهای عظیم جهاد سازندگی در دوران دفاع مقدس است.
او با اشاره به حضور نیروهای جهادی در دفاع مقدس گفت: جهاد درهشت سال جنگ تحمیلی، سه هزار و ۳۰۰ شهید و ۲۳ هزار جانباز تقدیم کشور کرد و ۵۴۰ هزار نفر هم برای دفاع از این سرزمین، به جبهه‌ها فرستاد.

  نواب با اشاره به گنجینه عظیم ایران از دوران دفاع مقدس، افزود: دو میلیون و ۸۰۰ هزار سند جمع‌آوری کرده‌ایم که از این تعداد یک میلیون و ۱۰۰ هزار سند ذخیره و بخش زیادی از آن به آرشیو ملی ایران منتقل شده است همچنین یک میلیون و ۳۰۰ هزار سند دیگر در اختیار داریم که هنوز کار ذخیره‌سازی آنها انجام نشده است.
مدیرکل امور ایثارگران وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به تفکری که در سال‌هایی نه‌چندان دور در رابطه با نحوه نگهداری از اسناد در ایران وجود داشت گفت: قبلا اعتقاد ما بر این بود که اسناد باید در یک صندوق نگهداری شود و آن‌وقت انتظار هم داشتیم که نسل جدید هم دربارهجنگ و دستاورد های آن مثل ما فکر کنند اما با دستوری که از سوی سرلشگر فیروزآبادی صادر شده است، در حال حاضر مجموعه جهاد کشاورزی آمادگی این را دارد که اسناد خودش را در اختیار مجموعه‌هایی که می‌توانند از آن استفاده کنند بگذارد.
در ادامه امیر سرتیپ دوم ستاد سعید پورداراب یکی از فرماندهان ارتش جمهوری اسلامی ایران در عملیات کربلای ۵ گفت: ارتش جمهوری اسلامی ایران افتخار دارد که از بدو پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی به خصوص از فروردین ۵۸ و با پیام مهمی که امام راحل درباره ارتش صادر کردند، تا پایان دفاع مقدس و تاکنون، همواره صادقانه، شجاعانه و ایثارگرانه در خدمت نظام بوده، هست و خواهد بود.
او افزود: عراق از سال ۴۷ تا ۵۳ تعداد ۲۸ کانال شمالی و جنوبی در مرز شلمچه و بصره و برای حفاظت از نخلستان‌ها و با هدف پرورش ماهی در اروند، ساخت اما در واقع این کار برای ایجاد یک سد دفاعی مطمئن در اطراف بصره بود. افتخار بزرگی است برای نیروهای مسلح ما که برادران بسیجی، سپاهی و جهاد سازندگی با پشتیبانی ارتش توانستند این مواضع مستحکم را در عملیات کربلای ۵، بشکنند.
امیر پورداراب با بیان این که در طول دفاع مقدس هیچ عملیاتی نبوده که بدون پشتیبانی نیروی هوایی، هوانیروز، پدافند هوایی و توپخانه‌ها و در واقع ارتش جمهوری اسلامی ایران، اجرا شده باشد گفت: در فتح‌المبین ما زمانی که با برادران بسیجی و سپاهی خود مواجه می‌شدیم، با احترام با هم برخورد می‌کردیم و پیروزی فتح‌المبین مرهون همین وحدت بود. امام خمینی(ره) بعد از عملیات مقدماتی والفجر در صحبتی با برادران ارتش، فرمودند نگویید بسیجی، سرباز، ارتشی و غیره بگویید رزمندگان اسلام. این بود که وحدت کلمه را حفظ می‌کرد. این فرمانده ارتش ساقط شدن ۸۰ هواپیمای عراقی را در عملیات کربلای ۵ تنها نمونه‌ای از افتخارات ارتش عنوان کرد و گفت: ما نیازمند یک زبان مشترک در جلسات داخلی خودمان هستیم فرقی نمی‌کند ارتشی باشی یا سپاهی یا بسیجی چون بالاخره همه ما از اجزا نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران هستیم. همچنین باید آنچه را که اتفاق افتاده است به طور کامل و واقعی بازگو کنیم.

   پورداراب درپایان سخنانش با اشاره به اهمیت و نقش ارتش در دوران دفاع مقدس در پشتیبانی از عملیات‌های مختلف، ابراز امیدواری کرد که بتوان مدارک واقعی و حقیقی را از هشت سال جنگ تحمیلی در اختیار مردم ایران گذاشت.

   در ادامه این مراسم با حضور دکتر صالحی و سردار قربانی از مجموعه اسناد جهاد سازندگی که در سال ۱۳۸۵ به کتابخانه ملی اهدا شده بود رونمایی شد و نمایشگاه اسناد عملیات کربلای ۵ افتتاح شد. در این نمایشگاه که تا ۲۴ دی دایر است ۱۱۲ عکس و سند از عملیات کربلای ۵ برای نخستین بار در معرض دید علاقه مندان قرار گرفته است.

درباره ی دکتر سهیل رجبی

دکتر سهیل رجبی مدرس دانشگاه دکتری روابط بین الملل دانشجوی نمونه کشوری عضو باشگاه پژوهشگران و نخبگان مجری و مشاور سمینارها و کنفرانس های کشوری و بین المللی

همچنین ببینید

دکتر سهیل رجبی در چهل و هشتمین جشنواره بین المللی فیلم رشد نیز نقش آفرین شد

دکتر سهیل رجبی در چهل و هشتمین جشنواره بین المللی فیلم رشد نیز نقش آفرین شد

برای دهمین بار در ادوار اولین جشنواره سینمایی کشورمان با حکم استاد وحید نیکخواه آزاد، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.