parhost گروه فنی مهندسی پرهاست 7agahi.ir تبلیغات رایگان در 7 آگهی دات آی آر
خانه » حضور در همایشها و سمینارها » در موزه ملی ایران؛ با حضور دکتر زهرا احمدی پور معاون رئیس جمهور و اجرای سهیل رجبی: نخستین جشن ملی صنایع دستی/ رتبه ۸ ایران در تولید صنایع دستی و رتبه ۳۱ در صادرات

در موزه ملی ایران؛ با حضور دکتر زهرا احمدی پور معاون رئیس جمهور و اجرای سهیل رجبی: نخستین جشن ملی صنایع دستی/ رتبه ۸ ایران در تولید صنایع دستی و رتبه ۳۱ در صادرات

در موزه ملی ایران؛ با حضور دکتر زهرا احمدی پور معاون رئیس جمهور و اجرای سهیل رجبی:

نخستین جشن ملی صنایع دستی/ رتبه ۸ ایران در تولید صنایع دستی و رتبه ۳۱ در صادرات

در موزه ملی ایران؛ با حضور دکتر زهرا احمدی پور معاون رئیس جمهور و اجرای سهیل رجبی: نخستین جشن ملی صنایع دستی/ رتبه ۸ ایران در تولید صنایع دستی و رتبه ۳۱ در صادرات soheilrajabi.ir

اولین جشن ملی تولید صنایع دستی با حضور دکتر زهرا احمدی پور، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور، بهمن نامور مطلق معاون صنایع دستی، دکتر یزدانی معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت، رحمانی موحد، طالبیان و جمعی از فعالان صنایع دستی کشور و با اجرای سهیل رجبی در موزه ملی ایران برگزار شد. در این مراسم از ۱۱ نفر از تولیدکنندگان برتر صنایع دستی تجلیل شد و به آن ها گواهینامه کارگاهی اعطا شد.

در ابتدای این مراسم مدیر کل حمایت از تولید بیان کرد: وقتی که در اردیبهشت ۱۳۴۳ اولین گزارش صنایع منتشر شد کسی فکر نمی کرد امروز در جایگاهی قرار داشته باشیم که ۳۳۰ هزار نفر در این حوزه مشغول به فعالیت باشند.

فریدون میرزالو با اشاره به اولین جشن ملی تولید صنایع دستی گفت: توانستیم هزار محصول از هزار نفر در سراسر کشور را جمع آوری کنیم که در این جشن ملی از ۱۱ نفر از تولید کنندگان برتری که در سراسر کشور شناسایی شده اند، تقدیر خواهد شد و اگر بتوانیم همین مستند سازی را ادامه دهیم، هر ساله این مراسم تجلیل برگزار خواهد شد.

او با اشاره به رونمایی گواهی کیفیت کارگاهی در این مراسم افزود: اعطای گواهینامه کارگاهی از امسال شروع شده و امیدواریم تا پایان سال بسیار از کارگاه ها بتوانند این گواهینامه را دریافت کنند.

میرزالو با اشاره به رونمایی اپلیکیشن هزاردستان در این مراسم گفت: اپلیکیشنی طراحی و ساخته شده تا تولید کنندگان عکس، نمونه کارها و فیلم کارگاه را در آن بارگزاری و محتوا تولید کنند. او همچنین افزود در پایان برنامه از نمایشگاه هزار دستتان که شامل هزار محصول از هزار فعال صنایع دستی است، بازدید به عمل خواهد آمد.

 

رتبه هشت ایران در تولید صنایع دستی در جهان

مدیر عامل صندوق کار آفرین امید در ادامه مراسم با اشاره به توصیه های رهبری و تاکیدات رییس جمهور مبنی‌بر استفاده از ظرفیت صنایع دستی بیان کرد: سهم صنایع دستی از صادرات غیر نفتی در سال ۹۴ _۹۳ با رشد کاهنده ای روبرو بوده که بیشتر این رکود صادرات فرش بوده است.

نوراله زاده با بیان اینکه ۷۰ میلیون دلار سهم صنایع دستی از تجارت خارجی بوده است، بیان کرد: صادرات صنایع دستی رو به رشد بوده اما در صادرات فرش به دلیل تحریم ها شاهد روند کاهشی بوده ایم.

او با بیان اینکه آمریکا از جمله کشورهای مقصد صادرات فرش بوده، گفت: صادرات فرش به کشورهایی چون آمریکا در طول تحریم ها قطع شده بود اما با رفع محدودیت ها امیدواریم که صادرات به مرز یک و نیم میلیارد دلار باز گردد.

مدیر عامل صندوق کارآفرینی امید از فعالیت ۶ میلیون نفر در حوزه فرش خبر داد و گفت: این ۶ میلیون نفر شامل افرادی می شوند که در حوزه پشم ریسی، تولید فرش، فروش و .. فعالیت می کنند.

او بیان کرد: ایران در تولید صنایع دستی در دنیا در جایگاه هشتم جهان قرار دارد ولی در صادرات صنایع دستی رتبه ۳۱ جهان را به خود اختصاص داده که جایگاه خوبی در حوزه صادرات در جهان نیست.

نوراله زاده با اشاره به نبود شرکت هایی که سبب ایجاد بازارهای جدید برای صنایع دستی شوند، گفت: هنوز شرکت هایی که از سراسر کشور محصولات را جمع کند و برای آنها بازار خارجی فراهم کند، کم است که امیدواریم شرکت هایی به وجود آید که صنایع دستی ایران را به بازار جهانی ارسال کنند‌.

او با بیان اینکه صنایع دستی ۷۵ درصد ارزش افزوده دارد، گفت: کمتر صنعتی پیدا می‌شود که با صنعت پتروشیمی برابری کند.

مدیر عامل صندوق کارآفرینی امید با اشاره به اینکه سهم صنایع دستی در جی دی پی پایین است، گفت: سهم صنایع دستی ۶٫۱ درصد تولید ناخالص ایران را تشکیل می دهد.

نوراله زاده با اشاره به مشکلات صنایع دستی بیان کرد: صنایع دستی نیازمند آن است که از لوکس بودن به کاربردی بودن تغییر کند تا از این طریق تقاضا افزایش باید.

او با اشاره به حمایت های صندوق کارآفرینی امید از فعالان صنایع دستی بیان کرد: این صندوق از بخش های نوپایی که در مرحله رشد هستند و با تامین مالی اتفاقی در کسب و کارشان می افتد، حمایت می کنیم.

در موزه ملی ایران؛ با حضور دکتر زهرا احمدی پور معاون رئیس جمهور و اجرای سهیل رجبی: نخستین جشن ملی صنایع دستی/ رتبه ۸ ایران در تولید صنایع دستی و رتبه ۳۱ در صادرات soheilrajabi.ir

آموزش پیش نیاز اصلی صنایع دستی است.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری در ادامه این مراسم بیان کرد: ریشه اقتصاد ایران در صنعت دستی است. اگر بررسی کنیم  می بینیم که صنعت ایران قبل از اکتشاف نفت با صنعت دستی اداره می شد و کسانی آن را می چرخاندند که امروز فراموش شده اند. یعنی روستاییان و عشایران.

رضوی ادامه داد: روستاها کارگاه های تولیدی بودند. در روستا چندین محصول تولید می شد، از لباس مردان کوهستان تا چادر نماز زنانی که از پنبه آن را می بافتند.

او  افزود: از ریاست سازمان میراث فرهنگی تقاضا دارم که آموزش را به عنوان پیش نیاز اصلی صنایع دستی مورد توجه قرار دهد.

رضوی همچنین شناسنامه دار کردن صنایع دستی و فراهم آوردن زیر ساخت لازم برای معرفی صنایع دستی روستاییان به نقاط مختلف را از جمله مواردی دانست که باید به آن ها توجه اساسی شود.

این مقام مسئول ادامه داد: اگر در اقتصاد مقاومتی می خواهیم نقش مهمی داشته باشیم باید همکاری عملیاتی در سه حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بیش از آنچه که تا امروز بوده فعال شود.

او افزود: یک میلیون و ۳۴هزار روستایی تحصیل کرده داریم که سرمایه بزرگی برای ایران هستند. اگر در بحث گردشگری آموزش بینید که چطور از مهمان ها پذیرایی کنند‌ به رشد گردشگری کمک خواهند کرد‌.

رضوی با بیان اینکه آموزش بسته بندی صنایع دستی یکی از عوامل جذب خریدار است، گفت: ایران هند و چین رغیب یکدیگر در عرصه صنایع دستی هستند اما چرا باید صنایع دستی کشورهای رغیب در بازار ایران فراوان باشند در حالی که دو خانم از روستای گل سفید می توانند ۵ میلیون تومان عروسک دست ساز محلی را در یک مدت بفروشند.

او با بیان اینکه روستا پر خطر ترین مرکز در بحران آب هستند، افزود: در شرایط بحرانی اگر اقتصاد روستاییان فعال نباشد، روستاها نابود خواهد شد. صنایع دستی برای اقتصاد فعال در دورآن نه چندان دور می تواند بحران را مدیریت کند.

در موزه ملی ایران؛ با حضور دکتر زهرا احمدی پور معاون رئیس جمهور و اجرای سهیل رجبی: نخستین جشن ملی صنایع دستی/ رتبه ۸ ایران در تولید صنایع دستی و رتبه ۳۱ در صادرات soheilrajabi.ir

ترکیب صنایع دستی با آموزه های جدید می تواند ذائقه ها را تغییر دهد

معاون رئیس جمهور و رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور در ادامه مراسم گفت:‌ زمانی که جهان به سمت صنعتی شدن رفت، کشورها زیرساخت‌هایی را ایجاد کردند. به خاطر همین سکونتگاه‌های شهری تکمیل و روستاها خالی از جمعیت شدند و روستاییان فقط به کشاورزی روی آوردند. نظام نابرابر فعالیت‌ها به طوری توزیع شد که روستاها و شهرهای کوچک به نفع شهرهای بزرگ، منابع خود را از دست دادند. امروزه اشتغال به عنوان دغدغه اصلی در اقتصاد مقاومتی مطرح شده است و ما باید تمرکز خود را در رشته‌های صنعتی کوچک بگذاریم تا به پایه‌ای از اشتغال دست پیدا کنیم.در موزه ملی ایران؛ با حضور دکتر زهرا احمدی پور معاون رئیس جمهور و اجرای سهیل رجبی: نخستین جشن ملی صنایع دستی/ رتبه ۸ ایران در تولید صنایع دستی و رتبه ۳۱ در صادرات soheilrajabi.ir

دکتر زهرا احمدی پور ادامه داد: اگر معتقد هستیم که می‌توانیم بر اساس ظرفیت‌های کشور، اقتصاد مقاومتی را پیش ببریم چاره‌ای نیست. باید فرصت‌های جدید را شکل دهیم و فرصتی به صنعتگران صنایع دستی بدهیم و سرمایه‌گذاری در این زمینه داشته باشیم. از آنجا که زنان در این حرفه فعال هستند، می‌توانیم از طریق اشتغال‌زایی مشکلات و آسیب‌های اجتماعی که وجود دارد را کاهش دهیم.

او افزود: ترکیب صنایع دستی با آموزه‌های جدید هنری می‌تواند ذائقه جوانان را به سمت صنایع دستی تغییر دهد. حتی صنایع دستی به سبد اقتصادی خانواده اضافه شود. آموزش صنایع دستی، بسته بندی، بازاریابی امکان این را فراهم می‌کند که صنایع دستی به رقیبی برای نفت تبدیل شود. باید زیرساخت‌های صنایع دستی کامل شود و شاهد پیشرفت‌های خوبی در این زمینه باشیم.

 

درباره ی دکتر سهیل رجبی

دکتر سهیل رجبی مدرس دانشگاه دکتری روابط بین الملل دانشجوی نمونه کشوری عضو باشگاه پژوهشگران و نخبگان مجری و مشاور سمینارها و کنفرانس های کشوری و بین المللی

همچنین ببینید

دکتر سهیل رجبی در چهل و هشتمین جشنواره بین المللی فیلم رشد نیز نقش آفرین شد

دکتر سهیل رجبی در چهل و هشتمین جشنواره بین المللی فیلم رشد نیز نقش آفرین شد

برای دهمین بار در ادوار اولین جشنواره سینمایی کشورمان با حکم استاد وحید نیکخواه آزاد، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.