parhost گروه فنی مهندسی پرهاست 7agahi.ir تبلیغات رایگان در 7 آگهی دات آی آر
خانه » حضور در همایشها و سمینارها » همایش “ایران و جنگ جهانی اول: یکصدمین سال نقض بی طرفی ایران در جنگ جهانی اول” با اجرای سهیل رجبی در آرشیو ملی برگزار شد

همایش “ایران و جنگ جهانی اول: یکصدمین سال نقض بی طرفی ایران در جنگ جهانی اول” با اجرای سهیل رجبی در آرشیو ملی برگزار شد

همایش “ایران و جنگ جهانی اول: یکصدمین سال نقض بی طرفی ایران در جنگ جهانی اول” از سوی معاونت اسناد ملی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران با مشارکت مجمع هماهنگی کانون های اسنادی و تاریخ پژوهی کشور (مهتاب) و با اجرای سهیل رجبی در ساختمان آرشیو ملی برگزار شد.

همایش ایران و جنگ جهانی اول بر اساس اسناد تازه یاب از آرشیوهای اسناد داخلی و خارجی 12 اسفند در سازمان اسناد کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران برگزار ​شد
همایش ایران و جنگ جهانی اول بر اساس اسناد تازه یاب از آرشیوهای اسناد داخلی و خارجی ۱۲ اسفند در سازمان اسناد کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران برگزار ​شد

غلامرضا عزیزی معاون اسناد ملی در همایش”ایران و جنگ جهانی اول: یکصدمین سال نقض بی طرفی ایران در جنگ جهانی اول” گفت: مقدمات برگزاری این همایش از سال ۱۳۹۲ فراهم شد و در اردیبهشت ماه سال جاری همزمان با روز اسناد پیش همایش این مراسم را برگزار کردیم.

او افزود: پس از انتشار فراخوان این همایش ۷۰ مقاله به دبیرخانه رسید که در مراسم امروز ۱۲ مقاله ارائه خواهد شد و ۴۵ مقاله نیز به زودی در قالب کتابی منتشر خواهد شد.

در ادامه جواد منصوری معاون پژوهش مرکز اسناد انقلاب اسلامی گفت: برگزاری همایش”ایران و جنگ جهانی اول: یکصدمین سال نقض بی طرفی ایران در جنگ جهانی اول” از اهمیت ویژه ای برای کشور برخوردار است و همایش های از این دست زمینه ای برای مجاب کردن جوانان فراهم می کند تا تاریخ را مطالعه کنند.

او با بیان این مطلب که باید روی بحث جدی استعمار انگلیس کار کنیم گفت: مقوله دشمن شناسی در همه دنیا از اهمیت ویژه ای برخوردار است و ایران نیز یکی از کشورهای مهم جهان از دو هزار سال پیش تاکنون به شمار می رود. براساس اسناد موجود هر کشوری که قدرت به رسیده در تلاش بوده به نوعی به ایران حمله کند. از یونانی ها، مغول ها و عثمانی ها گرفته تا دولت استعمارگر انگلیس همه در پی این بوده اند که به ایران حمله کنند.

همایش "ایران و جنگ جهانی اول: یکصدمین سال نقض بی طرفی ایران در جنگ جهانی اول" با اجرای سهیل رجبی در آرشیو ملی برگزار شد
همایش “ایران و جنگ جهانی اول: یکصدمین سال نقض بی طرفی ایران در جنگ جهانی اول” با اجرای سهیل رجبی در آرشیو ملی برگزار شد

منصوری افزود: باید دلایل توجه سایر ملت ها به ایران را از جنبه ها مختلف بررسی کنیم و ببینیم چه عوامل داخلی در کشور وجود داشته که چنین جسارت و قدرتی را به این ملت ها داده است.

معاون پژوهش مرکز اسناد انقلاب اسلامی در ادامه با اشاره به هدف دولت استعماری انگلیس برای تسلط به ایران گفت: مهمترین دلیل دولت انگلیس برای تسلط به ایران از بین بردن اسلام است. آیا تسلط بر ایران برایش کافی بود، نه، آیا تسلط بر جهان اسلام برایش کافی بود، نه! نابودی اسلام هدف اول و آخر انگلیس بود، می خواست اسلام را از صحنه جامعه بشری حذف کند و تمام فعالیت اش بر این مسئله متمرکز شد.

او افزود: نابودی و حذف اسلام از فرهنگ بشری هدف انگلیس بود، اسرائیل، وهابیت، بهاییت بوجود آمدند برای نابودی اسلام، یعنی دلشان برای قوم یهود سوخته بود، نه! خیلی کشورها را برای اسکان قوم یهود پیشنهاد دادند از جمله آرژانتین و اوگاندا . چه هدفی بود که در این کشورها محقق نمی شد ، باید در قلب جهان اسلام اسرائیل تشکیل می شد. داعش شمشیر صهیونیست برای نابودی اسلام است و انتقام از انقلاب اسلامی است.

اوبا بیان اینکه انگلیس از ابتدای قرن بیستم برای تجزیه ایران از هیچ تلاشی فروگذاری نکرده ، گفت: انگلیس باید داخل ایران همه چیز را نابود می کرد از این رو قحطی در ایران به وجود آوردند اما به این اکتفا نکردند و عوامل خود را بر این مملکت مسلط کرد، باز به این هم اکتفا نکرد، باید ایران را از روی نقشه جغرافیا حذف کند و ایران را به هشت کشور تقسیم کند، اما چطور شد رضاخان را آوردند و از متلاشی شدن ایران جلوگیری کردند آن هم انقلاب روسیه بود. انقلاب روسیه برای انگلیس قابل پیش بینی نبود.

منصوری خاطر نشان کرد: فروپاشی امپراطوری عثمانی سیاست انگلیسی نسبت به ایران را عوض کرد، فروپاشی امپراطوری عثمانی کمک بزرگی به ادامه سلطه انگلیس در این منطقه است. اسناد زیادی در این رابطه وجود دارد که اهداف انگلیسی ها را نشان می دهد.

اوافزود: انگلیس برای انحراف و تجزیه منابع مسلمانان و برای کمک به منافع استعمار، سعودی ها را برسر کار آورد، سعودی در این صد سال اخیر برای غرب سنگ تمام گذاشته است، غرب خیلی مدیون سعودی است نه تنها در خاورمیانه بلکه در کل دنیا، اگر سعودی نبود بسیاری از اتفاقات در دنیا نمی افتاد یکی قیمت نفت و دیگری اسلام است. وی در ادامه سخنانش تصریح کرد: نگذاشتند اسلام به دنیا به شکل درست معرفی شود. در واقع اسرائیل و دولت صعودی دو روی سکه استعمار غرب هستند و اهداف مشترک را به شکل های مختلف اجرا می کنند.

او خاطر نشان کرد: چطور شد که کودتای ۱۲۹۸ انگلیس به انقلاب اسلامی سال ۵۷ رسید؟ دشمنی انگلستان با ایران قطعا پایان ناپذیر است و از این نظر مردم ما باید بدانند چه عاملی باعث شد که ایران بتواند روی پای خود بایستد ، اگر ما روی پای خود نایستاده بودیم، الان باید به سرنوشت خیلی از کشورها مبتلا می شدیم. سرویس های جاسوسی غرب می گویند اولین و آخرین مانع برنامه های ما در ایران شیعه و علمای شیعه است و مهمترین هدف آن ها از بین بردن اسلام و تشیع در جهان است.

همایش "ایران و جنگ جهانی اول: یکصدمین سال نقض بی طرفی ایران در جنگ جهانی اول" با اجرای سهیل رجبی در آرشیو ملی برگزار شد
همایش “ایران و جنگ جهانی اول: یکصدمین سال نقض بی طرفی ایران در جنگ جهانی اول” با اجرای سهیل رجبی در آرشیو ملی برگزار شد

در ادامه این مراسم ۱۲۰ سند از دوره های افشاریه، زندیه و قاجار در سالن دائمی نمایشگاه آرشیو ملی در معرض دید قرار گرفت. که قدیمی ترین سند این مجموعه “طومار شاه عباس دوم: اظهارات بهادر بیک درباره واگذاری قریه هریس جانمرود تبریز به عنوان سیورغال” به اجداد وی است. تاریخ این سند به سال ۱۰۶۶ هجری قمری باز می گردد.

در ادامه این همایش سه نشست تخصصی در سالن همایش های آرشیو ملی در حال برگزاری است . عناوین برخی از مقالات ارائه شده در این همایش شامل “ایران و سازمان های بین المللی اروپایی در جنگ جهانی اول” ، “ماجرای لشکر کشی رئوف بیک به ایران”، “آلمان و ایران در جنگ جهانی اول” ، “تقابل و تعامل: واکنش قدرت های خارجی به اعلام بی طرفی و ورود جنگ جهانی اول به ایران” ، “جامعه شناسی تاریخ شورش شهر تهران در جنگ جهانی اول” و “جنگ جهانی اول در منطقه همدان و ولایات ثلاث با تاکید بر اسناد” است.

درباره ی دکتر سهیل رجبی

دکتر سهیل رجبی مدرس دانشگاه دکتری روابط بین الملل دانشجوی نمونه کشوری عضو باشگاه پژوهشگران و نخبگان مجری و مشاور سمینارها و کنفرانس های کشوری و بین المللی

همچنین ببینید

دکتر سهیل رجبی در چهل و هشتمین جشنواره بین المللی فیلم رشد نیز نقش آفرین شد

دکتر سهیل رجبی در چهل و هشتمین جشنواره بین المللی فیلم رشد نیز نقش آفرین شد

برای دهمین بار در ادوار اولین جشنواره سینمایی کشورمان با حکم استاد وحید نیکخواه آزاد، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.