parhost گروه فنی مهندسی پرهاست 7agahi.ir تبلیغات رایگان در 7 آگهی دات آی آر
خانه » حضور در همایشها و سمینارها » آیین رونمایی از کتاب “موزه و موزه داری در ایران” در کاخ نیاوران و با اجرای سهیل رجبی

آیین رونمایی از کتاب “موزه و موزه داری در ایران” در کاخ نیاوران و با اجرای سهیل رجبی

آیین رونمایی کتاب “موزه و موزه داری در ایران” با حضور صالحی امیری مشاور رئیس جمهور و رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران و محمدحسن طالبیان معاون میراث فرهنگی کشور و با اجرای سهیل رجبی در سالن سینمای اختصاصی مجموعه فرهنگی-تاریخی نیاوران برگزار شد.

آیین رونمایی از کتاب موزه و موزه داری در ایران در کاخ نیاوران و با اجرای سهیل رجبی
آیین رونمایی از کتاب موزه و موزه داری در ایران در کاخ نیاوران و با اجرای سهیل رجبی

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت، به نقل از روابط عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران، در ابتدای این نشست، آفرین امامی مدیر مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران به حاضران مراسم رونمایی کتاب موزه و موزه داری در ایران خیرمقدم گفت و نسبت به برگزاری این برنامه در مجموعه تحت مدیریتش ابراز خشنودی کرد.
در ادامه غلامرضا عزیزی رئیس پژوهشکده اسناد سازمان اسناد و کتابخانه ملی در صحبت کوتاهی درباره انتشار کتاب گفت: آغاز موسسات تمدنی جدید و تاریخ تحول نگهداری اسناد را سال ۱۳۱۰ و بعد از آن می دانند. اما کتاب حاضر اسناد قبل از ۱۳۱۰ را هم نشان می دهد. این کتاب همچنین نشان می دهد موزه های ما در گذشته های دور،      مرمت کار داشتند و استفاده از نیروهای متخصص داخل موزه در این کتاب دیده می شود.

وی افزود: در مجموع می توان گفت: فراز و فرود موزه و موزه داری در ایران در این کتاب به صورت مستند ارائه شده است. پس از سخنان عزیزی، ندا رسولی مولف کتاب به ارائه توضیحاتی پیرامون کتاب خود پرداخت و گفت: ابتدا لازم می دانم از همراهی و حمایت هایی که برای انتشار کتاب صورت گرفته تشکر کنم. چند سال قبل زمانی که با آثار موجود در کتابخانه ملی آشنا شدم، طرح موزه و موزه داری بر اساس اسناد در ذهنم جرقه زد و به فکر انتشار اسناد موزه و موزه داری افتادم. وی تصریح کرد: این کتاب شامل دو بخش است: اول سیر تاریخی که شامل سیر تحول موزه داری در اروپا و تاریخچه موزه در ایران می شود و دوم وظایف موزه ها بر اساس وظایف تعریف شده ایکوم است که جمع آوری ،نگهداری و نمایش آثار در موزه ها را در برمی گیرد. در ادامه این نشست جواهری مدیرعامل موسسه موزه ها در این مراسم گفت: در عرصه موزه داری کتاب و تالیف کم داریم و کار خانم رسولی از این منظر ارزشمند و ماندگار است. از طرف دیگر کتاب های موجود کمتر نگاه نو دارند و اثر رسولی یک حرکت نو در عرصه موزه داری محسوب می شود.
پس از سخنان جواهری، طالبیان معاون میراث فرهنگی کشور ضمن تبریک هفته گردشگری به خبرهایی که اخیرا در حوزه میراث فرهنگی به وقوع پیوسته اشاره کرد و گفت : اتفاقات خوبی در هفته میراث فرهنگی در حال انجام است . اولین مجمع خیرین میراث فرهنگی در سیستان و بلوچستان برگزار شد که برای مشارکت گروه های مردمی در امر میراث فرهنگی قدم مهمی محسوب می شود.

همچنین در یزد ، خوزستان ، اصفهان و … موجی برای حفاظت و مرمت از سوی مردم شکل گرفته است.
وی با اشاره به اهمیت آثار مکتوب در عرصه میراث فرهنگی و ارزش اثر کتاب “موزه و موزه داری در ایران” گفت: تاریخ حفاظت و مرمت هم نیاز به کتاب هایی از این دست دارد.

 امیدوارم در این دوره که دکتر صالحی امیری در سازمان اسناد و کتابخانه ملی حضور دارند، ارتباط و همکاری سازمان میراث فرهنگی و سازمان اسناد و کتابخانه ملی بیشتر شود.

در ادامه صالحی امیری مشاور رئیس جمهور و  رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران به عنوان آخرین سخنران مراسم به ایراد سخن پرداخت و گفت: در هفته میراث فرهنگی احساس وظیفه کردم در جمع شما حاضر شوم و این هفته را به شما فرهیختگان تبریک بگویم. موزه ها و میراث ما را به گذشته فرهنگی پیوند می دهند. قصد صحبت مفصل ندارم و فقط به طور مختصر نسبت به اهمیت و ارتباط تنگاتنگ موزه و کتابخانه می پردازم.

وی افزود: همانطور که می دانید در کنار موزه ملی ایران، کتابخانه ملی ساخته شد، به نظر من حتما فلسفه ای در این همنشینی نهفته است. کتابخانه محل دانش افزایی است و موزه محل هویت افزایی. کتابخانه و موزه با هم ارتباط وثیق دارند. ما برای به سامان رسیدن این کشور نیازمند گذار فرهنگی هستیم. وحدت و همگرایی و انسجام با زیست فرهنگی محقق می شود.

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی در ادامه سخنانش با اشاره به زیر ساخت های توسعه یک کشور گفت: اگر امروز از صفویه و زیبایی های فرهنگ صفویه یا ساسانی یا هخامنشی یاد می کنیم، همه این ها ریشه در تاریخ و فرهنگ ما دارد. صالحی ابراز امیدواری کرد که ای کاش الگوهای توسعه بازنگری می شد و الگوهای توسعه بر اساس ارزش های فرهنگی که زیرساخت آن میراث فرهنگی است، تدوین می شد.

وی تصریح کرد: موزه و میراث فرهنگی بخشی ازمصرف فرهنگی جامعه محسوب می شود.

بازدید از موزه دو ساحت را در بر می گیرد. یک ساحت عبرت آموزی است و ساحت دوم حوزه مصرفی است. انسان هایی که در موزه ها زندگی خود را می گذرانند، انسان های با فضیلت تری هستند.

آیین رونمایی از کتاب موزه و موزه داری در ایران در کاخ نیاوران و با اجرای سهیل رجبی
آیین رونمایی از کتاب موزه و موزه داری در ایران در کاخ نیاوران

وی گفت: موزه های ما باید خانه انسان های فرهیخته و با فضیلت باشد. کار خانم رسولی بسیار ارزشمند است و امیدوارم نخبگان از این اثربهره مند شوند.

در پایان این مراسم از کتاب موزه و موزه داری در ایران رونمایی شد. همچنین نمایشگاه اسناد این کتاب هم توسط صالحی امیری و طالبیان افتتاح شد.

شایان ذکر است درحاشیه این مراسم صالحی امیری به همراه مدیران خود از مرکز اسناد مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران بازدید کرد.

درباره ی دکتر سهیل رجبی

دکتر سهیل رجبی مدرس دانشگاه دکتری روابط بین الملل دانشجوی نمونه کشوری عضو باشگاه پژوهشگران و نخبگان مجری و مشاور سمینارها و کنفرانس های کشوری و بین المللی

همچنین ببینید

حضور جناب آقای دکتر سهیل رجبی در همایش مذاکر هوشمندانه ها راهبردها و چالش ها در دانشکده روابط بین الملل وزارت امور خارجه 26/03/1398

حضور دکتر رجبی در همایش مذاکر هوشمندانه ها راهبردها و چالش ها در دانشکده روابط بین الملل وزارت امور خارجه

حضور جناب آقای سهیل رجبی در همایش مذاکر هوشمندانه ها راهبردها و چالش ها در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.